onsdag 30 mars 2011

SNYGG ALTAN




Jag fortsätter på spåret jag har slagit in på... Vår; och att planera uterum, altan, terrass, trätrall, trädäck. Kärt barn har många namn. En snygg altan behöver absolut inte vara fyrkantig och ligga som ett litet frimärke framför huset. Storlek? Ta i lite, du kommer alltid att utnyttja det. Min upplevelse är att man ofta tycker att trallen blev för liten när man väl byggt den klart. Så på vårt land i skärgården tenderar trädäcket att växa lite varje år, skikta sig in i naturen och erbjuda massa mysig uteplats att möblera med utemöbler, kuddar och ljuslyktor. Som sagt, fyrkantig är inte ett måste. Titta på arkitekturen och tomtens form om det finns några linjer att följa. Eller finns det för många linjer runtomkring - då ska man hålla det enkelt. Ovan har man förskjutit terrassen lite i mitten för att ge plats för några stora träd som finns i trädgården.


Jag gillar inte små spinkiga trappsteg upp på altanen. Jag tycker det är snyggast när de är breda, och gärna som här täcker en hel sida. Om man gör dem extra djupa kan man lägga kuddar här med, och ha en sittbänk med fötterna på gräsmattan.Vi har så på landet, det är alla barns (mina barn och deras kusiners) favorit glass-ätarplats! Perfekt rumphöjd och tårna i gräset, alla på rad :)


Här ser man också ursparade ytor för träd. Man ska inte krångla till det för mycket.


PS Vill du se ett nyare inlägg med en altan jag ritat, klicka här.


7 kommentarer:

  1. Vad härligt att ha ett "glass-häng" i trappan med massa mysiga kuddar! Tusen tack för att du tog dig tid att fundera kring vår blivande trall! Både min man och jag utbrast, så klart vi ska ha det så! I skrivandets stund är mannen ute och gräver lite till och jag funderar på möblemang på utsidan! Det fin-fina är att just den platsen har morgonsol, så framöver kommer vi avnjuta sommarfrukosten där! Som avskärmning kommer vi förmodligen använda oss av din moodbild för skiljevägg (i tidigare inlägg!)
    Ha en härlig kväll!!
    Trallande hälsningar!;-)

    SvaraRadera
  2. Hej Therese,

    vad roligt att ni gillar det, och fullträff att morgonsolen var där med :) Och kul att maken redan varit ute med spaden :))) Insynsskydd låter bra, det blir nog kanonfint när allt är klart.
    Lycka till,

    trallande ;) hälsningar tillbaka
    Karin

    SvaraRadera
  3. Verkligen snygga bilder Karin! Så himla fint att låta trappsteget på första bilden liksom vara utskuret från golvytan. Hade jag gjort vår altan idag hade jag nog låtit golvytan gå ut sådär vid sidan av trappan (den sidan som inte är mot husväggen), på så vis slipper man en trapp som "sticker ut". Men men jag får nog var nöjd ändå, men det är lite av min karaktär att jag aldrig är riktigt nöjd. På gott och ont ;)
    Riktigt fint förslag du lämnade på altangolvet utanför inglasningen också, fullträff!
    Hoppas du och magen mår bra!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Hej hej har följt din blogg ganska länge och tycker att du är helt grym. Du är så himla duktig och och ser så många bra nya lösningar. Jag tycker det är jätte spännande att du visar massa bilder på altaner och terrasser nu för jag håller just på att planera hur vi ska bygga vår terrass. Det är ju så lätt att fastna i "vanliga" tankegångar hur det ska se ut. Vi har ett radhus och då har man ju bara en vägg att bygga terrssen på så det blir ju lite begränsat. Jag skulle inte kunna få skicka en bild på vårt hus där vi ska ha terrassen så att om du skulle vilja och har tid kan ge några förslag?? /Anna

    SvaraRadera
  5. Åh, det här ser ju superbra ut! Jag gillar verkligen att man breddar ut terassen så som du tipsade om i slutet! Snyggt!

    SvaraRadera
  6. Jag håller med dig om att man ska ta till när man ändå bygger en altan. Det gjorde vi och har en som är nästan 80 kvm och går på två sidor om huset. Den största är 5 meter x 10 meter. Men... problemet som jag tycker med en stor altan är att det är svårt att få den ombonad och mysig. Där vi bodde innan hade vi en altan som var 18 kvm som var mycket mysigare. Fast jag vill ändå inte byta... så klart! :)

    SvaraRadera
  7. Hej jag undrarvart ni har köpt trallen till altanen?

    SvaraRadera