måndag 9 maj 2011

PLATSBYGGD ALTANSOFFA PÅ G


Konceptbild studio karin / accessoarer Himla

Jag har äääääääntligen gjort ritningarna klara till den platsbyggda soffan på altanen. Snickaren bokad, kommer i nästa vecka :) Nu ska vi kudda och mysa och njuta i solen. Den platsbyggda soffan skall byggas i vit ribb-spont, så att den ser ut som en förlängning av staketet som är vid sidan av den. I sitsen skall det vara uppfällbara luckor i bredare plankor. Där under blir förvaring för barnens uteleksaker, eller blomspade eller vattenkannorna eller vad man nu kan behöva slänga undan. Längtar tills den är färdig, så som de flesta av mina "hemprojekt" lever de i huvudet i evigheter innan de blir av. Det är alltid så mycket som skall göras. På en gång :)


Sektion, alltså en ritning i snitt på möbeln. Här ser man att sittytan kommer att vara 600 mm djup, och att de vita ribborna sitter på ryggstödet och på bänkens framsida. En enkel balkstomme inuti, och så vilar allt på det.

... Och här är en plan och en vy framifrån (elevation) på soffan. Den blir 4 m lång och har 6 st luckor. Varje lucka bör inte vara bredare än 600 - 700 mm då det kommer att svikta annars. Mellan varje lucka finns givetvis ett stöd i den undre ramen som håller uppe alltihop. Jag fotar när snickarna är på g, så får ni se hur det byggs!

4 kommentarer:

  1. Åh, det kommer bli toppensnyggt! Vad praktiskt med luckor, man kan ju aldrig ha för mycket förvaring!!! Vi har precis fått klart våra platsbyggda soffor och grundar på vad man ska ha för kuddar i, eller ska man sy egna dynor med skumgummistoppning tro?! Ser fram emot att kika in igen hos dig!! Kram Therese

    SvaraRadera
  2. Så roligt med en platsbyggd "soffa"! Och precis vad jag går och funderar på också! Nu blev jag lite peppad när jag fick se din fina ritning!

    Jag går ju med funderingar på "väggar" till vårt stora trädäck. En första fundering är att "rama in" ett parti med stolpar med överliggare. Och på en kortsida av däcket (eller rättare sagt en del av den) placera ut en bänk lite likt det du har ritat. Min tanke var att bänken också skulle ha ytterligare en funktion, för förvaring främst för dynor. Kommer du bygga din bänk "vattentät"? Om inte, har du tips på hur man bäst gör det? Man kanske behöver ha någon form av skivor som man sätter fast ribbor/plankor på?
    (Nu såg jag att på din ritning ser det ut som att man ser igenom mellan ribborna, så jag förmodar att din bänk inte är tänkt att vara "tät")

    SvaraRadera
  3. Hej, och tack tjejer :) Therese - jag kommer att ha 50x50 dynor eller 60x60 om jag får tag i det, platta med överdrag som går att tvätta (småbarn och glassar....) Kommer absolut att visa det när det är klart.
    Mrs b, låter jättefint med ert stora trädäck! Och det låter som om du kommit en bit på väg med planeringen. En sån "rymd-ram med stolpar" som du beskriver är väldigt snyggt tror jag, och så en platsbyggd bänk. Kanonfint. Jag kommer inte att ha en vattentät bänk, vi har försökt på landet med min upplevelse är att kuddarna alltid blir lite fuktiga och "unkna" ändå. Funderar på att ev förvara kuddarna i förrådet istället helt enkelt...Lycka till,
    Kram Karin

    SvaraRadera
  4. Snygg soffa! Vad skulle du uppskatta att materiall + bygge kostade ?

    SvaraRadera