lördag 27 augusti 2011

MATCHA MYRAN STOLAR MED RÄTT BORD



Jag fick en förfrågan av en läsare vad jag tyckte att man skulle matcha Myran stolar med för bord... Jag har ju tidigare skrivit om hur man snyggast matchar designstolar med rätt bord här  och här. Arne Jacobsen's Myran designades 1952 och är ju en av de populäraste designklassiker vi har. För att göra det hela mer intressant brukar jag avstå från att matcha Myran med bordet den är tänkt till, Ellipsbordet med stålben lika tunna som Myran-stolens.


Bild Rum21

Ovan (inte Ellips) ett bord med stålrörs ben. Jag tycker att det blir lite för "spindligt" och tunt, och möbelgruppen flyter lite löst i rummet...

Bild Bjurfors


Jag brukar föredra att matcha de tunna stålbenen med träben. Ovan ett mycket snyggt exempel på eleganta träben. Bordet matchar stolarna ändå exeptionellt bra  i och med att de har lika färg (svart) och i lutningen på alla benen, bord som stolar. Mycket snyggt, och möbelgruppen hålls ihop.


Bild Rum21

Ändå lite mer stuns och tyngd ger dessa ben. Jag har liknande denna lösning hemma, ett klossigt tungt bord till mina Eames stolar. Sjukt snyggt i bilden ovan.


Man kan gärna gifta ihop 50-tals stolen Myran med ett 50-tals bord i trä, de gifter ihop sig väldigt bra också. Jag hoppas du hittar inspirationen till ditt nya bord här, kära läsare som hörde av dig :)
Trevlig fortsatt lördag!

6 kommentarer:

  1. Snyggt bord det där på bilden från Bjurfors.

    SvaraRadera
  2. studio karin kan du rekommendera ett snyggt klinker till badrummet.
    sara

    SvaraRadera
  3. "Halkade" in här av en händelse och det kommer jag att göra fler gånger, för här är ju hur mycket fint som helst :)
    Fina bilder och mycket inspiration!

    Tamara

    SvaraRadera
  4. Tack, och du är så välkommen :)

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Härlig blogg med inspiration, kommer besöka flera gånger om.

    Har en fråga till dig om det går bra. Håller på att inreda ny lägenhet i Oslo och har mina föräldrars gamla slagbord i obehandlat trä, tror det är furu, från 60-70 talet. Det är fint slitet och har mycket charm men vill gärna behandla det på något vis men vet inte hur, har du ideer?

    Jag har tänkt mig eames/vitra stolen till, gärna med valnötsunderrede alternativt stål om träet skär sig.

    Lägenheten har en kakelugn och mörkt trägolv, 60-tals lägenhet.

    Tusen tack på förhand. :)

    Mvh,
    Lovisa Hegborn
    lhegborn@hotmail.com

    SvaraRadera
  6. Hej Lovisa, och tack för din fråga! Jag fick inspiration att göra ett inlägg om svaret, det publiceras imorgon eftermiddag, fredag alltså. Titta där, och lycka till :)

    SvaraRadera