onsdag 17 oktober 2012

DUKA TILL FEST I BLÅTT PORSLIN - OCH BOHEMISKT SNYGG DUK



När jag nu sorterar in i köksskåpen igen så hittar jag fat och skålar som stått lite undangömda som jag glömt. Ett festfat hit en blåvit kopp dit. Massa kul. Och just blåvitt är det ju så tacksamt att hitta i gömmorna! Man bara blandar, som jag tjatat om tidigare :) Lägger in denna finfina bild som jag sparat i inspirationsmappen sen länge, en festdukning i blåvitt från Sköna Hem. Man blandar mönstrat. Har du flera olika mönster hemma, prova att blanda in en enfärgad tallrik mellan mönsterdelarna. Det ger vila för ögat i allt det grafiska, och de mönstrade delarna kommer mer till sin rätt! Och det känns lite mer tidsenligt, har en modern touch tillsammans med det klassiska mönstradeMateus har mycket enfärgat i många storlekar och moderna produkter. Söker du en klassiskt enfärgad att blanda in så är Swedish Grace från Rörstrand (original design från 1930!) ett mycket hett tips. Visst är det vackert? En slapp lite smygskrynklig och förhandssliten stor linneduk som inte är stram och slät utan lite mer modernt bohemisk till alltihop - det känns lagom trendigt och klassiskt i samspråk. Himla har liknande. Och lägg märke till hur man inte stelnar till i att bara ha den klassiska blå som accentfärg - man blandar in lite andra nyanser i ljusare blå, turkosblå och grönt glas för att det ska bli lite mer livfullt. Tänk 1 mycket basfärg (vitt), 2 lagom accentfärg (blått), 3 lite accentkompisar (andra blå nyanser, turkost, grönt).



Bild Sköna Hem


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar