måndag 3 december 2012

VÄLJ RENA STEARINLJUS



Hej nya vecka! Och hej adventstider! Vad härligt, äntligen. Självklart har vi haft tända ljus hela helgen, och i och med det har jag hittat lite info jag bara måste dela med mig av. Nog hade jag i bakhuvudet någonstans en hum om att stearin var bättre.... Men visste ni att vi i Sverige använder 18 000 ton ljus per år. Och de flesta ljus vi använder är tillverkade av paraffin, som precis som olja och bensin bidrar till växthuseffekten när de brinner? Om alla i Sverige skulle välja ljus av stearin istället för paraffin skulle det motsvara att vi tog bort 15 000 bilar från våra gator! Och om hela Norden bytte till stearinljus skulle det innebära 30 000 bilar! Jag läser mig till så mycket information på Svanen, så att jag bara häpnar. Det blir bara Svanenmärkta stearinljus för mig framöver. Ett finfint företag värt att lyftas fram är Delsbo Candle, det första företag i Sverige som helt plockade bort paraffin i sin tillverkning redan 2004 då man också vände sig till Svanen för att få godkänt för ett miljöcertifierat ljus. Fantastiskt med eldsjälar ;) De tillverkar stearinljus åt de flesta stora grossister och återförsäljare. Och behöver ni fler anledningar än miljön för att välja 100% stearin? Vad sägs om ljus som inte osar, avger inte hälsovådliga kemikalier, inte rinner och inte kroknar! Japp, stearinljus för min del framöver :)

OBS! Detta är INTE ett reklaminlägg, utan det är helt i linje med min egen övertygelse om att vi alla kan göra något i vårt dagliga liv vardera för att gå en bättre miljöframtid till mötes.

Bild lånad av Delsbo Candle

4 kommentarer:

  1. Tack för inlägget! hade ingen aning om det där, ska absolut kolla på hurdana ljus vi köper i fortsättningen.

    SvaraRadera
  2. Tack för att du tar upp detta! Jag tänkte på detta senast idag. Jag kommer också köpa svanen hädan efter.

    God Jul!

    SvaraRadera
  3. Åh så bra! Älskar när bloggare kommer med denna typ av tips (och typ inte bara häver fram lyxkonsumtion i tid och otid utan någon som helst reflektion vad det innebär, tex HoP och päls etc. ) Ursäkta mig som skriver detta, men jag tycker det är synd att inte fler tänker på det, och av erfarenhet vet jag att tex HoP inte låter denna typ av åsikter komma fram i sina kommentarer, trots att det inte kommer från värsta djurrättsaktivisten utan från en som precis som du bara vill stryka det mest "obvious" från mitt dagliga liv som faktiskt bidrar till något när många gör det.

    SvaraRadera
  4. Tack du har så rätt! Och vad viktigt att du påpekar detta! Jag ska också bara handla stearinljus framöver nu!! Kram
    Sara

    SvaraRadera