söndag 7 april 2013

MÖBELFUNDERINGAR OCH TANKAR KRING NY SOFFA




Hej söndag och välkommen hem, jag. Kommer genom dörren och som alltid när jag varit borta ett tag så slår det mig när jag kliver in: just ja, det skall göras, det, och en sån fattas och den och där skall vi, OJ NEJ DET DÄR GÅR INTE... Jag är en ganska stolt icke-köp-hetsare när det kommer till inredning - motto spara och köp hellre det du verkligen vill ha istället för alla temporära nästan-vill-ha. Tänker både på miljö, hållbarhet, min egen plånbok och det sorgliga köp-och-slängklimat vi har. Jag har vuxit in i en lungare beslutsgång. Jag funderar gärna länge, siktar på bättre kvalitet och mer tidslös design som jag ska gilla "sen" också. Gärna coola klassiker som jag vill ha länge. Eller som behåller ett värde om jag inte vill ha den och då kan sälja den. Så större inköpsbeslut i inredningen brukar "tänkas på" ganska länge innan jag slår till. Måste känna mig själv på pulsen. MEN. Med det sagt... När man flyttar till större så har man ju det finfina problemet att det måste införskaffas nya möbler här och var, för det är tomt i vissa rum helt enkelt. Vår gamla soffa ser för täääääskig ut i vardagsrummet, är den inte lite schabbig och tio år gammal har den inte åldrats alltför väl. Och den känns ganska typisk boxigt tung 00-tal. Suck. Ett nytt soffköp hägrar längre fram, och så får vår grå ett nytt liv på Blocket. Både en och två funderingar har jag länge skänkt denna soffa Mayor, klämde senast på den på mässan. Design Arne Jacobsen och Flemming Lassen, en riktig klassiker. Så fin, kommer från andTradition. Nu när jag kliver in ser jag platser och möjligheter överallt för den! I blivande biblioteket/ tv-rummet? Eller i övre hallen som också skall bli barnens tv-rum? Eller, i vardagsrummet som just INTE skall ha tv? Så har jag en mjukare soffa till tv-rummet. Jag är inte jätteretro i min smak, har ofta lite 50-talsallergi, men denna är en tidig funkissoffa från 1939 och är väldigt elegant. Ja, nä nu blir jag velig. Måste tänka en stund till ;)




Så här såg montern ut på mässan. Och det lilla Hoof bordet! Alltså. Så sött. Det var det jag fotade här på bilden, ville ha ett i nån av barnens rum. En så där rolig liten fin sak som jag står och säger aaaa sicken söööööööööt i tio minuter innan jag kan röra mig vidare. Och de kan ju användas till mycket mer efter att barnen vuxit ur denna bordshöjd, de är ju tänkta som vanliga soffbord. Ja, det var lite möbelfunderingar, som vanligt blir det nog nåt helt annat :D



Bild 1 andTradition, 2 studio karin



2 kommentarer:

  1. Jag avundas den som har modet att lägga 40 papp på en rosa eller gul soffa! Men grymt snygg är den.

    SvaraRadera
  2. åhhh just den soffan har jag också längtat efter! Tycker absolut du ska slå till, den är superfin och känns ändå stram o modern.

    SvaraRadera