torsdag 13 juni 2013

DE STARKASTE TRENDERNA 2013




"Det avskalade vita och svarta är på väg ut för att ge plats till något mer blandat färgfullt, format, personligt och ombonat." Ja, det är slutsatsen från en trendundersökning som gjordes på Nordic Designhub nyligen. Ett gäng inredare, bloggare och inredningsarkitekter frågades om vad som var den starkaste trenden 2013. Även jag blev tillfrågad vad jag tyckte. Jag är fullkomligt övertygad och hoppas att den starkaste trenden inte är någon trend, utan att vi inreder mer hållbart. Både ur plånbokens, miljöns och tidsperspektivets synpunkt. Alltså självklart hållbart ur miljösynpunkt, men också hållbart ur ett estetiskt designperspektiv, att vi inte inreder för ett kortsiktigt just nu, där vi köper och slänger möbler, eller byter inredning år efter år som en billig T-shirt. Nä, långsiktiga val, vilket i sin tur medför att den moderna inredningen blandas med klassiska val och material. Vad passar hemmet, arkitekturen, vad passar mig, oss som familj?




Rent färgmässigt så tycker jag mig märka att vitt inte är den mest självklara nyansen på både golv, tak och väggar längre. Trärena golv är inte lika ute som bara häromåret då det skulle vitlaseras i varje hem. Vita väggar har vi alla haft i många år, och lite mörkare (aningens) smyger sig tillbaka. Så, det mest samtida hemmet jag kan tänka mig nu som är trendigt, är egentligen inte trendigt alls, utan är genomsyrat av en smart och snygg blandning av moderna, ärvda, nya och gamla inredningsdetaljer och fyllda av personliga val och kombinationer. Lägg därtill äkthet och genuinitet, som äkta mattor, riktig konst på väggen istället för en varuhusposter, rena materialval som linne, ull, läder, trä, mässing och koppar så har vi en trend som i alla fall jag upplever starkt under 2013.



Människor inreder personligt med en bra mix av gammalt, ärvt, nytt, unikt med klassiska materialval som ger en stilblandning av samtida och klassiskt, och därmed ger inredningen en längre hållbar tidsrymd än "trendigt i detta nu". Rent konkret är det fortsatt ljusa interiörer men som dovats en aning med trärena golv istället för det vitlaserade, och ljust grå väggar har gjort vitt sällskap som ett självklart val av väggfärg.

Karin/ studio karin


Många intressanta perspektiv och funderingar, och många bekanta bloggar, ni ser dem alla här.
Och PS, när min analytiska hjärncell sätter igång kan den inte sluta... Om man nu gillar det svartvita och håller fast vid det, så är ju det ett eget, personligt och möjligen långsiktigt val det med. Så, gör vad ni vill, personligt och långsiktigt, var orden ;)



Bild 1 hemnet, 2 Artilleriet

1 kommentar:

  1. Jag tycker att färgglad inredning alltid är trevlig! Tavlor på väggarna i moderna material som akryl eller aluminium är ett intressant val som fler borde ta en titt på.

    SvaraRadera