måndag 4 maj 2015

FRISTÅENDE BADKAR VS INBYGGT BADKAR VS STOR DUSCH



Hej måndag! Att totalrenovera invändigt är som att leva i Rubriks kub. Ett snurr här medför virrvarr där. Ett sänkt 80-talstak i ett kök som tas bort skall sättas tillbaka i högre originalhöjd. Men då inser jag att när kökets innertak väl är byggt, stängt, spacklat, målat, klart..... ja då har jag byggt in avloppen i badrummet ovanför med ett prima innertak som jag troligen inte vill riva ned igen om si så  där ett år när det badrummet skulle göras. Så; katten på råttan, råttan på köket, och köket på badrummet, badrummet på mig, och jag på CAD för att rita en badrumsplan till mig. Så nu skall jag ta ställning till vad jag skall göra med badrummet. Jag som hade huvudet fullt av kök. Näääeee, inte bestämma sig, väl? Det finns ju såååå måååånga fina lösningar att tillgå. Ah. Att ta beslut åt andra är jag proffs på. Men åt mig själv? Ambivalent är bara förnamnet. Nu jämför jag; inbyggt badkar med fristående badkar med stor dusch. Inbyggt badkar: snyggt med raka kanter och sidor. Spännande med stenskiva runt kanter och sidor istället för kakel. Fördelar: lätt att hålla rent, inget smutsigt golv som syns under badkar, snygga linjer, mycket avställningsytor för duschprodukter på kanterna. Nackdelar: troligen en dyr lösning om jag skall lösa det med sten, inbyggnaden tar upp golvyta och får badrummet att se mindre ut på golvet optiskt.




Fristående badkar. Fördelar: rummet känns luftigt och stort, snyggt (också). Nackdelar: det kan vara svårt att hålla rent golvet som är mellan vägg och badkar, krypa in och skrubba där näe, och inga avställningsytor för schampooflaskor etc utan det får lösas på väggar.




Duschutrymme stort som badkar. Fördelar: Lovely med walk in shower. Kan ju ställa dit en duschpall som här. Men jag älskar ju bad, och det gör barnen med. Så denna lösning är nog bara en teoretisk lösning, ändå. Fördelar och nackdelar: barn gillar badkar bättre. Hmm. Men om sisådär 25 år när vi kommit till källarens badrum, då blir det walk in shower. För badrummet på ovanvåningen - får se var vi hamnar.




Bild pinterest





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar