fredag 18 maj 2018

KLASSISKT MED MARKSTEN OCH BUXBOM



Ljuvligt väder och trädgårdsfix! Jag är på trädgårdens entré igen, och drömmer om att fixa klart med stenläggning och buxbomskanter i den lilla uppförsbacken upp mot huset. Inspirationsbilderna har flödat här på bloggen genom åren vi bott i huset, men just stenläggningen blir inte gjord. Det är dyrt och jag har svårt att bestämma mig, två viktiga aktörer i varför det inte blir av :) Och så länge det inte är gjort, kan hjärnan ändra preferens. Men jag är på bollen igen, och letar därför inspiration till trädgårdsentrén. Marksten och buxbom är två givna ramar, så det blir fina exempel idag med just det. Ovan ett exempel på marktegel och buxbomsklot.




Eller kanske ha något mer skandinaviskt, med klassiska smågatstenar. Gillar mönstermixen med grus i bilden ovan.



Bara gatsten... Också fint, framförallt om man lägger med lite bård som på det nedre planet i bilden ovan längre in i bilden.




Bara grus och krukor är också fint, men i min trädgård är problemet ju problemet med att det är uppförsbacke i början på tomten.... så endast grus går inte.





Markstenstegel kan läggas i fiskben och raka mönster, stora favoriter. Och just buxbom, att klippa den rund? Har hittat ett sånt bra tips på nätet som jag skall praktisera redan i helgen:




Klipp ut rundeln i papp, och håll över klotet! Så smart! Med dessa marksten-buxboms tankar så skall jag önska er en fantastisk fredag och trevlig helg!



Bild pinterest



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar